Algemene informatie over de heftruck
Hefmast in magazijn

Wat is een hefmast?

Een hefmast is een hulpmiddel om een last omhoog te brengen. De last wordt gedragen op vorken en afhankelijk van het type machine en draagvermogen kunnen er hoogtes van wel 15 meter bereikt worden. Een hefmast wordt vooral gebruikt in de interne transportmarkt, zoals bij het laden en lossen van vrachtwagens of het in de stelling plaatsen van pallets. Van Hooff biedt elektrische en verbrandingsheftrucks aan met verschillende hefmasten, zodat er voor elke situatie wel een passende heftruck te vinden is.

Hoe werkt een hefmast?

De mast is een verticale sectie die het heffen, zakken en neigen (het naar voren of naar achteren kantelen) van de lading mogelijk maakt. Deze mast wordt hydraulisch in werking gesteld en bestaat uit met elkaar verbonden secties en één of meerdere cilinders.
Het belangrijkste bij een mast is de stabiliteit en het doorzicht. Stabiliteit kunt u met name verkrijgen door dikkere mastprofielen te gebruiken, maar dit gaat wel ten koste van het doorzicht. Een alternatief is om dan speciale profielen te ontwerpen die dunner, maar ook stabieler zijn. Zo is bij een aantal heftrucks van Yale de hefmast voorzien van een mast die bestaat uit drie profielen waarvan het middenprofiel verwerkt zit in de buitenste twee profielen. Hierdoor vergroot u het doorzicht omdat u dus maar twee mastdelen ziet.

Verschillende masttypes

Om gewenste hefhoogtes te bereiken zonder gebruik te maken van extreem lange hefmasten zijn er verschillende masttypen beschikbaar. Er zijn vier verschillende masttypen: mono (eendelig), duplo (tweedelig), triplo (driedelig) en quattro (vierdelig). Of een heftruck wel of niet over vrije heffing beschikt, verschilt per masttype. Met volledig vrije heffing kunnen de vorken bijna tot de ingeschoven masthoogte worden geheven, zonder dat de hefmast zelf uitschuift.

Het voordeel van de duplo, triplo en quattro masten is de combinatie van een geringe ingeschoven hefmasthoogte, terwijl het toch een grote hefhoogte heeft. Dit komt bijvoorbeeld goed van pas als u moet werken in een ruimte met een geringe doorrijhoogte.

Keuze van een hefmast

Er zijn verschillende aspecten die een rol spelen bij de keuze van een hefmast:

  • De maximale hefhoogte: is de maximale hoogte tot waar de last geheft kan worden. Belangrijk om te realiseren is dat de onderzijde van een pallet of onderdeel van de last zich onder dit punt kan bevinden! Bij het stapelen op die hoogte kan daarom een extra hefhoogte van een paar centimeter nodig zijn. Ook kan vanwege bandenslijtage, band compressie en het iets doorbuigen van de hefmast onder last de maximale hefhoogte minder zijn. Het is daarom verstandig om de hefhoogte iets groter aan het houden dan de werkelijke vereiste hefhoogte
  • De totale hoogte van de ingeschoven mast (bouwhoogte): dit bepaalt door welke openingen de heftruck kan rijden, of onder welke obstakels.
  • De vrije heffing: het hoogste punt dat de vorken mogen bereiken, voordat de hefmast tot boven zijn ingeschoven hoogte begint uit te steken.
  • De totale hoogte van de uitgeschoven hefmast: de hoogte van de volledig uitgeschoven hefmast (meestal bepaald door plafondhoogte).

Advies

Wilt u graag meer advies over de keuze van een hefmast voor uw situatie? Twijfel dan niet om contact op te nemen. Onze experts hebben jarenlange ervaring waardoor we u de juiste keuze kunnen laten maken. Bij Van Hooff kunt u bijvoorbeeld ook een heftruck huren of een tweedehands heftruck kopen.

Peter van Popering | Van Hooff
Peter van Popering

Peter van Popering is één van onze experts. Peter werkt al jaren in de wereld van het intern transport en is daardoor in staat om zijn expertise in te zetten om de processen rondom uw interne transport te verbeteren. Heeft u een vraag voor Peter? Bel dan naar: 0344 - 624 524. Of mail naar: info@vanhooff.eu