Heftruck kopen of huren

Waarom kiezen voor een elektrische heftruck?

Heftrucks werden voor het eerst ontwikkeld in de periode rond de Eerste Wereldoorlog In Engeland en de Verenigde Staten. Sindsdien gaat de ontwikkeling snel en wordt intern transport eenvoudiger gemaakt door middel van gestandaardiseerde pallets en bijvoorbeeld hydraulische vorken. Vrijwel de meeste heftrucks in Nederland zijn uitgerust met een verbrandingsmotor, deze draaien op diesel of LPG. Maar logistieke ondernemers kiezen tegenwoordig veel vaker voor een heftruck met een elektrische aandrijving. Maar waarom kiezen zij voor deze elektrische interne transportmiddelen?

Waarom kiezen voor een elektrische heftruck?

Een elektrische heftruck kent vele voordelen en biedt gelijkwaardige hefcapaciteit en hefhoogte als heftrucks met verbrandingsmotor.

Ten eerste is een elektrische heftruck een stuk schoner en stiller dan een heftruck op diesel of LPG. Er komen namelijk geen schadelijke uitlaatgassen vrij bij een elektrische heftruck. Dit maakt deze vorm van intern transport uitermate geschikt voor binnen situaties. Een elektrische heftruck wordt vaak gebruikt op plaatsen waar luchtverversing niet of slecht mogelijk is en op plaatsen waar levensmiddelen of reuk- en smaakgevoelige stoffen worden opgeslagen of worden verwerkt.
Hiernaast is een elektrische heftruck veel stiller omdat er minder bewegende onderdelen in een elektrische motor zitten. Het lagere aantal beweegbare en slijtbare delen in de motor zorgen er ook voor dat de kans op een defecte heftruck minder groot is. Onderhoud is daarom ook minder nodig en de tijd dat een heftruck niet gebruikt wordt, is zodra onderhoudsintervallen groter worden logischerwijs ook minder. De onderdelen die onderhoud nodig hebben zitten daarnaast ook op beter bereikbare plekken en dat maakt onderhoud minder complex, efficiënter en daarmee ook goedkoper.

Waarom kiezen voor een heftruck met een andere aandrijving?

Een elektrische heftruck produceert gassen (waterstof en zuurstof) tijdens het laden die gevaarlijk zijn in combinatie met open vuur. Het wordt daarom ook sterk afgeraden om een elektrische heftruck op te laden in plaatsen waar open vuur gebruikt wordt.

Een ander nadeel is dat een heftruck met een elektrische aandrijflijn niet continu ingezet kan worden. Een heftruck met verbrandingsmotor tank je in een aantal minuten vol, maar een elektrische heftruck dient opgeladen te worden en dat duurt aanzienlijk langer. Voor bedrijven die een achturige werkdag aanhouden, is dit gewoonlijk geen probleem. Na de werkdag laad je de heftruck eenvoudig op aan het laadstation. Maar wanneer de heftruck 24 uur per dag nodig is, is het niet ideaal wanneer je hem voor langere tijd niet kan gebruiken.

Een elektrische heftruck ja of nee?
Voordelen Nadelen
Geen schadelijke uitlaatgassen Alleen geschikt voor binnen situaties
Totale TCO is lager Bij aanschaf duurder
Stiller door batterij Accu moet regelmatig opgeladen worden
Eenvoudiger in onderhoud
Qua energieverbruik goedkoper

Verschillen in de batterijen

De traktiebatterij is een PzS loodbatterij die vergeleken met de Lithium ION-batterij wat zwakker is. De meest opvallende verschillen tussen de twee batterijen is dat de traktiebatterij een veel langere oplaadtijd heeft, hij een emissie heeft van gas en water heeft en dat het onderhoud noodzakelijk is. In de tabel hieronder staan alle eigenschappen van de batterijen voor een zware elektrische heftruck:

EIGENSCHAPPEN TRAKTIEBATTERIJ LITHIUM ION-BATTERIJ
Energiedichtheid 40 Wh/kg 95 Wh/kg
Rendement (%) Tot circa 70% Tot circa 95%
Laad-/ontlaadcycli 1200 cycli +2000 cycli (100% Wh)
Emissie Gasontwikkeling en waterverlies bij lading Emissievrij (absoluut gasvrij)
Onderhoud Noodzakelijk Niet noodzakelijk
Mogelijkheid voor snel op te laden Laadtijd: 50% in circa 3 uur, 90% in circa 6-7 uur. Laadtijd: 100% in circa 2 uur
Tussenladingen Negatief effect tijdens levensduur Geen negatief effect tijdens levensduur

Elektrische heftruck met Lithium ION-batterij

Een groot aantal elektrische heftrucks kunnen tegenwoordig voorzien worden van Lithium ION-batterij. Deze heftrucks zijn onderhoudsvrij en stoten geen schadelijke zure gassen of dampen uit. Lithium ION-batterijen hebben een grotere capaciteit dan een traktiebatterij. Bovendien kunnen deze batterijen veel sneller opladen, sneller tussenladen en produceren geen uitlaatgassen tijdens het rijden. Onderhoud aan de batterij is niet noodzakelijk en de hogere efficiëntie van de batterij zorgt voor energiebesparing (30%). De batterij is 100% opgeladen in 2 uur en is daarom geschikter bij heftrucks waarbij weinig tijd tussen de gebruiksmomenten zit. Wanneer een heftruck niet 24 uur per dag ingezet wordt en twee aan de lader mag hangen is een heftruck met Lithium ION-batterij een geschikte oplossing.

 

Elektrische heftruck met Traktiebatterij

Naast elektrische heftrucks met Lithium ION-batterijen is het mogelijk om een elektrische heftrucks te voorzien van zware traktiebatterijen. Traktiebatterijen zijn losse batterijen die geplaatst zijn in een ijzeren of kunststof container. Deze batterijen zorgen voor de energie die de elektrische motor aandrijven.

Kosten elektrische heftruck

De aanschafprijs van een elektrische heftruck met vergelijkbare hefcapaciteit is over het algemeen hoger dan de prijs van een verbrandingstruck. Dit is omdat de hardware gewoonweg duurder is en omdat er een batterijlader moet worden geïnstalleerd. Maar net zoals in de automotive branche is te constateren dat de prijzen van elektrische heftrucks op hetzelfde niveau komen als heftrucks met verbrandingsmotoren.

Daarentegen zijn de operationele kosten vaak lager (elektriciteit is goedkoper dan benzine en het onderhoud is zoals eerder beschreven goedkoper). Het is, als alle voorwaarden het toelaten, op de lange termijn rendabeler om voor een elektrische heftruck te kiezen.

Tips voor dagelijks gebruik van een elektrische heftruck met traktiebatterij

Wanneer een heftruck dagelijks gebruikt wordt, is het noodzakelijk dat deze met zorg gebruikt en onderhouden wordt. Deze zorg verlengt de levensduur aanzienlijk en zorgt voor een groter gebruiksgemak. Daarom heeft Van Hooff een aantal tips opgesteld voor medewerkers die deze interne transportmiddelen gebruiken.

De elektrische heftruck haalt zijn energie uit een traktiebatterij, deze batterij verliezen hun kracht wanneer regelmatig meer dan 80% van de capaciteit van de batterij verbruikt wordt. Zorg ervoor dat de batterij niet meer dan 80% ontladen is.

De batterij slaat tijdens het opladen energie op in de systemen. Dit is een chemisch proces waarbij ook warmte vrijkomt. Daarom is het noodzakelijk om tijdens het opladen van de batterij noodzakelijk om de batterij los te koppelen van de motor en om de kap van de batterij open te zetten zodat deze de warmte makkelijke via de lucht kan laten afvloeien.

Tips voor dagelijks gebruik van elektrische heftruck met Lithium ION-batterij

Bij elektrische heftrucks met een Lithium ION-batterij is het aan te raden om voldoende laadmomenten gedurende de dag in te plannen. Zo voorkom je dat batterijen op raken en voor lange tijd niet meer inzetbaar zijn.

Ook is discipline om energiezuinig te rijden een zeer nuttige tip. Van Hooff ziet dat bedrijven die daar zorgvuldig mee om gaan hun elektrische heftrucks veel langer kunnen gebruiken dan bedrijven die dit onderwerp niet of nauwelijks communiceren naar hun medewerkers.

Energieverbruik

Het energieverbruik van een elektrische heftruck verschilt per model. Dit hangt af van de soort batterij (Lithium ION of traktie) en de capaciteit van die batterijen. De elektrische heftrucks van Yale die Van Hooff levert, hebben een batterijcapaciteit passend bij de inzet.

Die batterijcapaciteit wordt vertaald naar een theoretische actieradius. Deze actieradius is op theoretisch anders dan in de praktijk. Daarom is het noodzakelijk om de actieradius van je heftruck te testen. Dit kun je op verschillende manieren meten:

Batterij management systeem: op de accu gemonteerd en kan continu gegevens verzamelen over onder andere het verbruik van de accu. Deze informatie kan verzonden worden of direct op de truck uitgelezen worden.

VDI – typebladen en specificaties: Fabrikanten van heftrucks zijn verplicht zich aan bepaalde richtlijnen te houden. De VDI-typebladen geven een indicatie van de het energieverbruik van de truck, maar niet de productiviteit hiervan.

Zelf testen: Door zelf te rijden en te ervaren hoe groot de actieradius van een elektrische heftruck is, is het mogelijk om een inschatting te maken van de actieradius tijdens andere werkzaamheden.

Elektrische heftrucks van Van Hooff

Van Hooff heeft een breed aanbod aan elektronische heftrucks:

Elektronische heftrucks Hefcapaciteit Hefhoogte
ERC16-20VA 1600-2000 kg 5500 mm
ERC22-35VG 2200-3500 kg 6000 mm
ERC40-55VH 4000-5500 kg 5750 mm
ERP13-15VC 1300-1500 kg 5500 mm
ERP15-20VT 1500-2000 kg 5500 mm
ERP16-20VF 1600-2000 kg 5500 mm
ERP22-35VL 2200-3500 kg 6000 mm
ERP40-55VM 4000-5500 kg 6000 mm

 

Voor meer informatie over de elektrische heftrucks van Van Hooff kan u ons bereiken op: 0344 – 624 524, of op: info@vhooff.eu.